Modny Manhattan - Annie Hall / OD INTELEKTUALISTY DO HIPSTERA #2

Wraz z premierą, która miała miejsce 20
kwietnia 1977 roku, film Woody’ego Allena zyskał na znaczeniu nie tylko w
branży filmowej lecz także w świecie mody. Annie
Hall zyskała uznanie nie tylko krytyków filmowych, ale również zwykłych
odbiorców. Ponadto film zdobył cztery Oscary w 1978 roku. Sukces okazał się
wielkim zaskoczeniem dla ekipy filmowej, zwłaszcza dla reżysera, który nie
pojawił się na rozdaniu nagród. Przyczyną jego absencji na gali, a zarazem
doskonałą wymówką, była próba zespołu jazzowego, w którym gra na klarnecie.
Postać Annie Hall okazała się dla Diane
Keaton życiową rolą, wpisując ją tym samym w historię kina i mody. Aktorka
kreując swoją postać wpłynęła na trendy
i kanon ówczesnej mody. Kobiety reprezentujące różne warstwy społeczne pragnęły
wyglądać jak Annie Hall. Na ulicach zaczęły pojawiać się mniej i bardziej udane
kopie głównej bohaterki.
Za przygotowanie kreacji do filmu
odpowiedzialna była wybitna kostiumografka, Ruth Morley, która początkowo
sceptycznie podchodziła do propozycji Diane Keaton; próbując tym samym
przekonać Woody’ego Allena, iż pozostawienie swobody aktorce w kwestii ubioru
jest złym pomysłem. Zażyłe relacje między reżyserem a odtwórczynią głównej roli spowodowały, iż Allen zaufał jej niekonwencjonalnemu
sposobowi bycia, informując Morley, by zostawiła Keaton w spokoju, gdyż jest
geniuszem i powinna nosić to co uważa za stosowne.

Annie Hall prezentuje się głównie w
typowo męskich zestawieniach, odzwierciedlających pewność siebie i chęć
stworzenia równości między mężczyzną a kobietą. Główna bohaterka w swoich
stylizacjach powraca do mody z lat wcześniejszych. Dzięki niej ponownie na
ulicach dostrzegamy kobiety ubrane w mundurki i garnitury, które zapoczątkowała
w latach trzydziestych Marlena Dietrich. Atutem współpracy Keaton i Morley jest
fakt, iż stroje to w szczególności bezpretensjonalne zestawienie ubrań
pochodzących z second handów, targów,
butików. Innowacyjne było również wykorzystanie garderoby własnej tj. krawat
będący prezentem od babuni Hall – w
rzeczywistości, babci Diane Keaton.
Aktorka często pojawia się w jasnych,
szerokich spodniach w kant, w wielu przypadkach podwiniętych i niedbale
opadających na buty z płaską podeszwą bądź na niewielkim obcasie; kamizelce,
męskich bądź zbyt dużych koszulach i krawatach. Nieodłącznym atrybutem Annie
Hall są dodatki podkreślające jej kobiecość tj. zwiewne, kwieciste apaszki oraz
szaliki, kapelusze, torby i kosze czy duże, owalne okulary. Fryzury głównej
bohaterki sprawiają wrażenie dobrze przemyślanego nieładu, spinanego od czasu
do czasu w niedbały kok. Kwintesencją całego stylu jest naturalny, nie
rzucający się w oczy makijaż.
Postać Annie Hall to uosobienie
niezależności i umiarkowania, wskutek czego widz nie odczuwa pogoni za
nowością, konsumeryzmem i trendami obowiązującymi w ówczesnej modzie; zwłaszcza
na Manhattanie, nazywanym wielkim wybiegiem. Poza garderobą odwzorowującą
indywidualność i swobodę, główni bohaterowie potrafią ubrać się stosownie do
sytuacji, czego przykładem jest wykorzystanie klasycznego stroju do gry w tenisa;
wiedząc, iż właśnie wtedy, w drugiej
połowie lat siedemdziesiątych, ów wieloletni tenisowy rytuał stroju zaczął ulegać
szybko postępującej erozji[1].
Twórcom
nie chodzi jednak bynajmniej o właściwy kinu neorealistycznemu efekt polegający
na tym, że aktorzy występują na ekranie w swoich własnych rzeczach. Generalny
zamysł polega na czym innym: pokazać, iż kostium staje się nośnikiem
indywidualnego charakteru postaci[2].
Kreując sylwetki postaci, Woody Allen stworzył im również psychologiczne tło,
mające swoje odzwierciedlenie w ubiorze. Główni bohaterowie posiadający
mieszczańskie pochodzenie, wychowani zostali w rodzinach preferujących klasykę,
często odbiegającą od ówczesnych trendów. Żyjąc w samym środku wielkiego
świata, Annie i Alvy zachowali swoje dotychczasowe wartości, brak potrzeby
wtapiania się w środowisko nowojorskich elit
i podążania za tym co modne.
Annie Hall to kobieta inteligentna, z
poczuciem humoru zachowująca przy tym swoją nieśmiałość. Tak skonstruowana
postać nie przypomina w żadnym stopniu przedstawicielek przerysowanej bohemy,
zamieszkujących dzielnice Manhattanu. Każdego dnia kreuje siebie na nowo. Posiada
klasę, której nie musi ukazywać przy pomocy drogich ubrań. Nie potrzebuje
szpilek, by wzbudzać zachwyt wśród mężczyzn. Wzbudza zainteresowanie dzięki
inteligencji i osobliwym cechom charakteru. Dzięki
takiej postawie Annie stała się wzorem dla
aktywistek ruchu feministycznego, ale nie tylko dla nich. Męskie stroje
zaczęły nosić kobiety, chcące ukazać
swoją siłę i samodzielność, a także te, którym znudziły się kolorowe
sukienki, odsłaniające biust czy nogi[3].

Co łączy współczesnego hipstera z
kultową Annie Hall? Dwie, z pozoru różne postaci, scala sposób bycia. Łączy ich
głównie zamiłowanie do wyrażania publicznie swoich przekonań, posiadania
niekonwencjonalnych poglądów, wykonywania wolnych zawodów, chęć dążenia do
przodu i poznawania nowych rzeczy. Jednak najważniejszym łącznikiem miedzy
Annie Hall a hipsterem jest moda, której domeną jest brak zasad i norm
ograniczających postawę twórczą. Z zamiłowaniem korzystają z dorobku lat
wcześniejszych nie bojąc się jednocześnie łączyć ze sobą rzeczy, z pozoru do
siebie nie pasujących. Poprzez styl i ubiór pokazują światu, iż są poza
obowiązującymi wzorcami, tworząc swoje odrębne miejsce.
[1] Hendrykowski M., Film i moda, Poznań, Uniwersytet im.
Adama Mickiewicza w Poznaniu Wydawnictwo Naukowe, 2011, s. 25, ISBN
978-83-232-2235-4.
[2] Tamże, s. 22.
[3] Użytkownik Katrina, La-Di-Da, La-Di-Da, [w:] ModaCafe.pl
[online], 2012-06-05 [dostęp: 30 maja 2013], Dostępny w: <http://www.modacafe.pl/moda/7773/la-di-da-la-di-da>.
Annie Hall
artykuły
Diane Keaton
featured
Hipster
hipsterzy
Manhattan
moda
Subkultura hipsterów
Woody Allen
0 komentarze